3 manieren om rugpijn tijdens het slapen te voorkomen

Lig jij ’s avonds vaak wakker van de rugpijn en heb je een slechte nachtrust door aanhoudende pijn? Heel veel mensen hebben hier last van, en maar weinig kunnen er zonder hulp vanaf komen. Dit komt omdat rugpijn tijdens het slapen, in tegenstelling tot andere vormen van pijn, niet altijd vanzelf over gaat.

Vaak ligt de oorzaak aan een verkeerde houding of blessure, die alleen met de juiste ondersteuning kan genezen. Hier werkt een kniekussen het beste voor. Maar omdat wij graag willen dat je zo snel mogelijk weer kan genezen, hebben wij de beste manieren op een rijtje gezet.

1. Gebruik een kniekussen met traagschuim

Bij ons krijg je een kniekussen dat gemaakt is van echt traagschuim. Want om rugpijn tijdens het slapen te verminderen heb je niet alleen een ondersteuning tussen je benen nodig, deze ondersteuning moet ook goed gevormd zijn naar jouw lichaam. Omdat traagschuim erg vormbaar is, neemt het altijd de juiste pasvorm aan. Dit is één van de redenen waarom een kniekussen met traagschuim zoveel effectiever is dan een normaal kussen dat je tussen je benen legt.

2. Kijk of je matras wel goed is

Er zit heel veel verschil in kwaliteit als het gaat om matrassen. Een slecht en niet ondersteunend matras kan er voor zorgen dat jouw rugpijn tijdens het slapen niet minder wordt, en in sommige gevallen zelfs erger wordt. Test zelf wat voor jou het prettigste ligt, een traagschuim matras, pocketvering matras of een ander type matras.

Ook kan het probleem zitten in de manier waarop je jouw matras gebruikt. Heb jij bijvoorbeeld een pocketvering matras? Dan is er een specifieke manier om hier op te liggen. Pocketvering houdt namelijk in dat er verschillende ‘pockets’ in het matras zitten dat op verschillende manieren veren. Logischerwijs kunnen schouders en heupen dieper wegzakken dan de rest van je lichaam, dit geeft immers een betere lighouding. Maar als je omgekeerd op het matras ligt (dat wil zeggen met je hoofd op het eigenlijke voeteneinde) dan komen de pockets niet overeen met jouw lichaamsvorm. Probeer in dat geval een andersom in bed te liggen (of je matras 180 graden te draaien).

3. Versterk je rug

In sommige gevallen kan rugpijn verholpen worden door de rugspieren te trainen. Blijf je aanhoudend last hebben van rugpijn tijdens het slapen, dan kan in overleg met je dokter en/of fysio een training beginnen om je rugspieren aan te sterken. Dit in combinatie met een goed kniekussen (zoals een kniekussen met traagschuim) kan voor deze gevallen echt wonderen betekenen.